konferencia Sárospatakon

2015. augusztus 27 - 29.

A Hajnal István Kör - Társadalomtörténeti Egyesület 2015. augusztus 27-29 között - közel húsz év után ismét - az oktatás és művelődés témakörét tűzte napirendjére. Az 1996-os zalaegerszegi konferencia óta számos új megközelítésre épülő kutatás indult, és sok új eredmény született a témában. Ezek bemutatására és megvitatására kínál teret az Iskola, művelődés, társadalom címmel rendezett háromnapos konferencia, amelyet a Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményeivel közösen szerveztek.

A mai intézményes oktatás, nevelés és művelődés társadalomtörténeti tanulmányozása, kiépülésének, környezetére gyakorolt korabeli hatásainak, az általa érintettek reakcióinak kutatása és megismerése nem lehet érdektelen a jelen számára. Az ismeretek, a készségek, a műveltség mind erőforrások, amelyek megszerzése bizonyos tudatosságot feltételez és igényel az oktatási-kulturális intézményrendszer használatában, az ahhoz való viszonyulásban. A szellemi reprodukció intézményrendszerének és a hozzá kapcsolódó társadalmi gyakorlatok kialakulásának, eredetének mélyebb ismerete, az alapvető tudományos igényen túlmenően, nagyban hozzájárulhat a jelenbeli tudatosabb, ezért kiszámítható intézményhasználó gyakorlatok kibontakozásához is. - vallják a szervezők. 

A konferencia második napján, a III. Az iskola által közvetített tudás szekció első előadását a VERITAS Történetkutató Intézet munkatársa, Kovács Kálmán Árpád tartja, amelyben a felekezeti oktatás dualizmus kori oktatásügyben betöltött szerepét vizsgálja. Előadásának címe: Az „Erősítsük iskoláink református öntudatát!” programja a századfordulón.

Bővebben

Program

archivált PDF

tovább a weboldalra